lördag 19 december 2009

Vad kan jag göra för en medmänniska idag?

I vårt samhälle idag är det mycket prat om att man måste tänka på sig själv, om man inte själv mår bra kan man inte ta hand om andra, så sant. Men jag känner att det är en bristvara på tanken: Vad kan jag göra för någon annan idag? Vad kan jag göra för en medmänniska idag? Kanske räcker det med ett leende och några vänliga ord för att förgylla någons dag.

Själv kommer jag ihåg ett tillfälle i höstas. Jag hade en tid att passa på centralsjukhuset. Jag hade äntligen hittat en parkering och stod vid parkeringsautomaten. Myntfacket i plånboken var tomt, jag vände ut och in på väskan, men utan resultat. Kände mig uppgiven och tänkte att det får väl bli böter, jag var tvungen att rusa vidare. Då hörde jag en röst bakom mig som sa: Har du inga mynt? Jag vände mig om och där stod en leende äldre man med en femkrona framsträckt mot mig och sa: Du kan ta den här.
Tack, tack så jätte mycket. Inte nog med att du räddade mig från en eventuell böteslapp, du rörde också vid mitt hjärta genom att visa omtanke och vänlighet.

Julen närmar sig med stormsteg. En del av oss rusar omkring för att hinna göra än det ena än det andra. Nu mer än någonsin behöver vi kanske andrum och stilla platser. Tänd ett ljus, koka en kopp te och prata en stund med någon du tycker om, vårda de goda relationerna. Besök någon av våra kyrkors gudstjänster och upplev stämningen och lugnet där.

Redan i morgon, söndag, kan du besöka ett "andrum". Det är 4:e advent och musikgudstjänst i Skoghalls kyrka kl. 11.00.
Välkomna!

Många hälsningar
Annika Eriksdotter




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar