tisdag 22 december 2009

Guds röst kommer ur centralens gran


När jag gick ut i morse för att hämta tidningen stod jag öga mot öga med ett rådjur. Hon tittade upp mot mig som för att säga godmorgon och skuttade sedan upp i skogen. Det är 10 grader kallt ute, vi tänder ljus, kokar kaffe och sätter oss med dagens tidningar. I Dagens nyheter står det om en massa oerhört viktiga saker. Men i en notis läste jag något som var en fin julberättelse, rubriken är "Guds röst kommer ur centralens gran". En tjej som heter Åsa Beckman beskriver en upplevelse hon haft på Stockholms central en tidig morgon. En tidpunkt då stationen kan kännas ganska kall och ogästvänlig. I taket på centralstationen i Stockholm hänger en stor gran och med jämna mellanrum hörs en mild klockklang. Granen talar också och säger: "God jul", "Trevlig resa!". Åsa Beckman berättar vidare: "en grymt bakfull man tar en välbehövlig mikropaus vid räcket bredvid mig. 'Ha en bra dag', säger granen. 'Detsamma!' sluddrar han och vinglar bort mot toaletterna."
Häromdagen skrev jag just om det faktum att ett vänligt ord kan förgylla någons dag. Den här mannens hela dag kanske inte blev "förgylld" men han kände åtminstone för en kort stund att någon brydde sig.
Förberedelserna inför julen ser olika ut för oss. I församlingen förbereds julen intensivt förstås. I går bar Bosse och Lars in julgranarna i våra kyrkor. Julbrev skickades ut till alla våra konfirmander, präster, kantorer och körer, kanslipersonal, alla har sina sysslor.
Jag avslutar med en dikt av Margareta Melin som kan komma väl till pass dessa dagar.

" När tiden går för fort
rusar fram, försvinner
jaga inte tiden, människobarn
låt dig inte jagas
utan stanna upp
och vänd dig om.

Låt inte tiden gå ifrån dig,
låt den komma till dig!
Möt den nya dagen
ögonblick för ögonblick
och fyll med närvaro och liv
den stund som är."

Ha en fortsatt bra dag!
Annika Eriksdotter

Lästips:
Tro ditt hjärta om gott, en mosaik om människosyn av Margareta Melin
ISBN 91-7195-642-5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar