söndag 27 oktober 2013

Tystnads- och Jagpärlan

När skapande/foto konfirmanderna träffas så inleder vi med en andakt. Under den gångna veckan fortsatte vi med tema frälsarkransen, denna vecka med Tystnads- och Jagpärlan. Här får du ta del av andakten:


Psalm: I Guds tystnad får jag vara
Bredvid den stora, skimrande, gyllene Guds-pärlan hittar vi en liten, avlång, oansenlig, beige pärla som heter Tystnads-pärlan. Den är möjligen oansenlig och tråkig men det är oändligt viktig. Den är möjligheten att få vara tyst för en stund, att bara få vara och att lyssna istället för att prata.
Bredvid tystnadspärlan hittar vi Frälsarkransens andra pärla, en liten pärlemorsfärgad pärla, Jag-pärlan. Det är pärlan som symboliserar ditt och mitt innersta. Platsen där du får vara precis som den du är skapad till att vara. Platsen bredvid Gud själva i form av Guds-pärlan visar på vår nära koppling till Gud. Vi är alla skapade till Guds avbild och det innebär också att vi inom oss, var och en av oss bär en liten bit av Gud. Vårt innersta jag har något gudomligt av sig. Kärnan som är så oändligt viktig och så oändligt älskad av gud. Det är inte alltid lätt att minnas just det. Ibland sjunker mitt självförtroende och jag känner mig inte så bra och fantastisk alltid. Då får vi hålla Jag-pärlan i handen och komma ihåg hur Gud vill att du ska uttrycka orden som ett tilltal till dig själv och verkligen känna att de är sanningen djupt inom dig:
         Jag är fin för att du har skapat mig.
         Jag är dyrbar för du älskar mig.
         Skön är jag i dina ögon
         en ädelsten i din hand.
         Därför kan det kvitta om någon säger
         att jag är värdelös och dum.
         I mitt hjärta viskar du sanningen:
         att jag är värd mer än Guld.
                                           Margareta Melin
Psalm: Du vet väl om att du är värdefull
Erik Andersson, präst


Ikväll är det "Gudstjänst kring livets pärlor" i Skoghalls kyrka kl. 18.00. Skoghalls kyrkokör medverkar under ledning av Maria Carlsson, präst är Regina Piscator. 
Välkommen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar