tisdag 8 oktober 2013

Gudspärlan


Här får du ta del av kvällens konfirmandandakt med tema Gudspärlan.

Andakt: Gudspärlan
Psalm: Du vet väl om att du är värdefull


Det här är armbandet som rymmer hela livet. Frälsarkransen, det gamla ordet för livbojen. Du har säkert sett den hänga vid vattnet. Där som en räddning när det krisar och vi är på väg att sjunka. Den rymmer allt; Mörker och ljus, motgångar och glädjeämnen. Här i finns tillfälle för återhämtning, att få stanna i tider av öken, att hemligheter bara kan få vara dina egna. Här finns också hoppet om att döden inte är slutet, att det finns en fortsättning efter det svarta.
Armbandets största mest skinande pärla är Gudspärlan. Den är armbandets början och slut. Skenet från den guldskimrande pärlan skiner och omsluter oss med hela våra liv. Till Gud och Gudspärlan kan vi alltid vända oss. Gud är just nu, har alltid varit och kommer att finnas där framåt. Det finns en anledning till att Gudspärlan är av guld. Guld som grundämnen tål att slitas på. Du kan forma guldet, det är mjukt men guld är fortfarande guld. På samma sätt är det med Gud. Gud tål att kramas, slåss med och tvivla på. Gud är fortfarande Gud och skenet från Gud omsluter oss genom hela livet.
Du omsluter mig på alla sidor, och du håller mig i din hand. Du omsluter mig på alla sidor och du håller mig i din hand.

Psalm: Du omsluter mig 

Erik Andersson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar