torsdag 28 mars 2013

Påsk 2013 Skärtorsdag




Den sista måltiden. Jesus utpekar förrädaren - Lukas 22:12-23
När stunden var inne lade han sig till bords tillsammans med apostlarna. Han sade till dem: Hur har jag inte längtat efter att få äta denna påskmåltid med er innan mitt lidande börjar. Jag säger er: Jag kommer inte att äta den igen förrän den fått sin fullkomning i Guds rike. Man räckte honom en bägare, och han tackade Gud och sade: Ta detta och dela det mellan er. Jag säger er: från denna stund skall jag inte dricka av det som vinstocken gerförrän Guds rike har kommit. Sedan tog han ett bröd, Tackade Gud, bröt det och gav åt dem och sade: Detta är min kropp som blir offrad för er. Gör detta till minne av mig. Efter måltiden tog han på samma sätt bägaren och sade: Denna bägare är det nya förbundet genom mitt blod, som blir utgjutet för er. Dock, den som förråder mig har sin hand här på bordet tillsammans med mig. Människosonen går den väg som är bestämd, men ve den människa genom vilken han blir förrådd! då började de fråga varandra vem av dem det var som skulle göra detta.

Skärtorsdagsmässa firas idag kl. 18.00 i Hammarö kyrka 
och kl. 19.30 i Skoghalls kyrka, välkommen!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar