måndag 2 juni 2014

Världens fest - Pilgrimsvandring

Pilgrimsvandringen började med en båttur över Hammarösjön, det första målet var Hammarö kyrka.
"Gud, du är som en pilgrims hatt på mitt huvud; ge mig skugga för den heta solen
och skydd för det strilande regnet. Amen."  Text ur Lilla Pilgrimsboken, Verbum förlag

Stöveldans som uppvärmning tillsammans med Anna-Maria Zäterholm.

"O store Gud" sjöngs i en vägkorsning längs med vägen.
"Gud här har människor gått före oss under seklers gång med sin längtan och tro i glädje och möda.
Tack för att vägen är beredd för oss."  Text ur Lilla Pilgrimsboken, Verbum förlag

En rastplats med musik med Vanja Reese.
"Gud, du är som en lätt ränsel på min rygg; ge mig kraft att orka allt jag bär med mig idag. Amen."
Text ur Lilla Pilgrimsboken, Verbum förlag


En stor grupp pilgrimer, närmare 90 personer, åkte i fredags, 30/5, båt över Hammarösjön till Hammarö kyrka, firade en stämningsfull mässa, drack kaffe, värmde upp med stöveldans för att sedan vandra till Karlstad. Vandringen gick i varierad miljö. Vi gick dels på asfalt invid Hammaröleden, sjöng "Härlig är jorden" i bruset från trafiken. Vidare gick vi över Jakobsbergsbron, där väntade en rastplats med musik och förfriskningar. Under vandringens näst sista del gick vi under tystnad på en skogsstig längs med Klarälven och avslutningsvis vandrade vi förbi Mariebergsviken till Vikenkyrkans trädgård som var vårt mål för dagen. Vi sjöng psalm 730 - Må din väg gå dig till mötes - och deltagarna fick sina Pilgrimsbevis. Tack för samvaron och alla fina samtal längs med vägen, ...och tills vi möts igen, må Gud hålla dig i sin hand...
Pilgrimsledarna genom
Annika Eriksdotter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar