lördag 19 februari 2011

Trädet med måne

Det var inte en alldeles lätt uppgift som gruppen ställdes inför idag, att skapa utifrån intrycken som de fick igår kväll i Hammarö kyrka. Här kommer nu bilder och tankar från dagens träff på Arken:


Inspiration till akvarellen ovan är väggmålningarna från
1400-talet i kyrkans sakristia.
Ovan, "Trädet med måne" (lera), "Jag såg månen mellan träden, jag trodde först det var en lampa. Men sedan såg jag att det var gropar, då förstod jag det var månen. Den bara fanns där igenom den lilla sakristians fönster." Ellen 10 år.
Ovan, collage inspirerat från Mariaaltarskåpet.
"Mitt 'konstverk' från idag är hämtat efter inspiration från kyrkan.
I förgrunden det vackra korset. Bakom detta, psalmen "Var inte rädd"
som få symbolisera den trygghet, lugn och välbehagskänslan
som jag fick i kyrkan igår. Till höger en snutt från
ett musikstycke som får påminna om den vackra orgelmusiken.
Överst till vänster två speglar som visar ansiktet när man tittar,
symboliserar alla avbildade ansikten i kyrkan,
men också gemenskapen mellan människor som finns i kyrkan.
Nederst till vänster en liten blomma som är
inspirerad från brudkronan." Åsa.
Bilden nedan visar en textilbild inspirerad från
kyrkans liljesten från 1100-talet.

I kyrkan kan du se tre kvinnor som symboliserar
tro, hopp och kärlek högst upp på altaruppsatsen.
Här arbetar Britt-Marie utifrån det temat.

Ikon av dagens yngsta deltagare med ängel och musik.

Några av bilderna från idag kommer att färdigställas hemma. Nästa gång vi träffas blir det spännande att se bilderna klara.
Tack för idag alla deltagare! Det är lika spännande varje gång att se vad som händer under våra tre timmar tillsammans.
Må så gott och ha en fortsatt trevlig helg!
Annika Eriksdotter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar