onsdag 10 mars 2010

Vänner

Äntligen kan vi se lite asfalt och grus på vägarna, inte bara is och snö. Solen värmer och snön smälter, underbart, tycker jag i alla fall. Man kan sitta i solen mot husväggen och dricka kaffe, ett fint tillfälle för samtal vänner emellan. Det finns många texter som beskriver vad det innebär att vara vänner, Charlotte Gray är en av dem, hon skriver så här i boken Vänner:

Din knackning.
Ditt ansikte i fönstret.
Jag behöver inte rusa omkring
och skyffla saker under kuddar.
Jag behöver inte ha dåligt samvete
för att strykkläderna dinglar på stolen.
Jag behöver inte tänka på de finaste
kopparna. Jag behöver inte ursäkta mig
för att det bara finns kaksmulor kvar.
"Kom in. Jag ska sätta på kaffe.
Nå - vad har du för nytt att berätta."

God kväll
Annika Eriksdotter

Lästips:
boken Vänner är utgiven av Pedagogförlaget
ISBN 91-87050-92-7

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar